Kategoria

Kiedy dziecko zaczyna mówić?

Szukasz wózka?
Znajdziesz go w naszym sklepie.
   14 / 05 / 2020

Dla każdego rodzica, gaworzenie to jeden z piękniejszych i najbardziej wzruszających etapów w życiu dziecka. Dowiedz się, jak rozwijać się będzie mowa podczas poszczególnych faz.

Pierwsze gaworzenie


Pierwszy dźwięk, jaki wydaje nasze dziecko następuje w momencie porodu. To tak zwany „pierwszy krzyk" świadczący o życiu naszego malucha. Przez początkowy czas od urodzenia, dziecko komunikuje się z nami płaczem. Nie potrafi inaczej okazać swoich emocji. Z czasem matka potrafi wyczuć rodzaj płaczu - ten wynikający z głodu, konieczności przebrania pieluszki od tego, który charakteryzuje się potrzebą bliskości.

W 3-4 miesiąca życia, poza płaczem pojawia się również „głużenie" nazywane też „gruchaniem". Charakteryzuje się ono wydawaniem gardłowych dźwięków, jak grr, tli, kli, gla. Nie jest to jednak forma komunikacji z rodzicem. Każde dziecko robi to niezależnie, dzięki czemu może ćwiczyć narządy mowy.

W momencie zbliżającego się 6 miesięcy życia, młody człowiek zaczyna „gaworzyć".. Z jego ust usłyszysz sylaby ta-ta-ta, ba-ba-ba, które mogą wystąpić w rożnej konstelacji powtarzając się i łącząc. To etap świadomego wypowiadania dźwięków i naśladowania tego, co do niego mówisz. To świetny trening, dzięki któremu maluch ćwiczy ułożenie ust, by następnie przejść do kolejnego etapu - mówienia. Mimo że jest to świadome wypowiadanie dźwięków, maluch jeszcze nie wie co ono oznacza. Mimo to warto wchodzić z nim w długie „dyskusje". On na pewno chętnie podejmie komunikacje, odpowiadając Ci w swoim języku.

Nauka mówienia

Dziecko przez pierwszy rok swojego życia bawi się dźwiękiem. Próbując się komunikować rozwija struny głosowe, układ oddechowy i cały narząd mowy. Kolejnym etapem po gaworzeniu, w wieku 10 miesięcy jest echolalia. Jest to tzw okres melodii, kiedy dziecko stara się powtarzać zasłyszane słowa. Dziesięciomiesięczny bobas już rozumie, co do niego mówisz i możesz się z nim całkiem spokojnie skomunikować. Będzie to prawdopodobnie rozmowa, w której dziecko na zadane proste pytania, będzie odpowiadało wskazując palcem. Około roczku maluch kojarzy powtarzane dźwięki z konkretną osobą „mama", „tata", „baba". Wie też co oznacza „pa-pa" czy „am". Drugi rok to rozumienie coraz większej ilości słów, zdań i zwrotów. Dziecko zaczyna upraszczać słowa mówiąc jego pierwszą lub ostatnią sylabę np. zamiast „miś" - „mi" albo zamiast „daj" - „da". Po skończonych dwóch latkach, dziecko zaczyna tworzyć zdania a od okresu przedszkolnego czyli miedzy 3. a 7. rokiem życia, malucha zaczynają w pełni świadomie mówić.

Ten schemat rozwoju dziecka można odpowiednio stymulować aby przebiegał jeszcze sprawniej. Wszelkie formy wspierające rozwój mózgu malucha, jak częste noszenie i kołysanie, pomagają w nauce mówienia. Istotne jest też słuchanie muzyki klasycznej, głośne czytanie, oglądanie obrazków i książeczek kontrastowych. Jednak najbardziej rozwojowa będzie rozmowa z dorosłymi, śpiewanie piosenek i opowiadanie bajek. Warto dopingować dziecko przy samodzielnej nauce mówienia.. Proces ten wymaga dużo cierpliwości i aby przyniósł oczekiwany skutek, musi być przeprowadzany bez presji i w przyjaznej atmosferze dla naszej pociechy.

Comments

Log in or register to post comments